Sociálne podniky sa od bežných líšia tým, že cieľom ich podnikania je
dosahovanie aj nejakého pozitívneho sociálneho vplyvu, napríklad
zamestnávať dlhodobo nezamestnaných ľudí alebo zdravotne znevýhodnených,
uviedol Ondruš. Dodal, že zákazka, ktorú takýto podnik dostane, je
zároveň podporou skutočnej integrácie ľudí, ktorých by nikto iný
nezamestnal.
"Naša filozofia je taká, aby podpora sociálnych podnikov len v
nevyhnutnej miere stála na dotáciách a príspevkoch, ale predovšetkým,
aby sme podporovali dlhodobo udržateľné podnikanie a schopnosti podnikov
predávať svoje výrobky. To znamená, že práve podpora obchodnej
spolupráce so sociálnymi podnikmi je podľa nášho názoru najlepšou
cestou, ako zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť sociálneho podnikania," poznamenal Ondruš. Dá sa tak docieliť napríklad pomocou podpory sociálneho verejného obstarávania.
"To, že zvyšovať zamestnanosť a zamestnatelnosť Rómov je nevyhnutné,
nám dokazujú aj čísla. Najnovšie tematické zisťovanie EU-SILC
marginalizovaných rómskych komunít (MRK) 2020 hovorí, že kým v celkovej
populácii tvoria zamestnaní až 92 % všetkých ekonomicky aktívnych osôb,
medzi integrovanými bývajúcimi Rómami je to 64 % a v MRK len o 33 %,
čiže len tretina. Celkovo len 23 % z MRK v produktívnom veku označilo
svoje súčasne ekonomické postavenie ako zamestnanec," uviedol Hero.
Ondruš objasňoval výhody a motivácie sociálneho podnikania. "Ak je
klientom nejaká verejná inštitúcia, napríklad verejné zariadenie
sociálnych služieb, nemocnica, škola alebo jednoducho obecný úrad, tak
od sociálneho podniku nielenže nakúpi kvalitný a potrebný tovar alebo
službu, ale, navyše, ešte aj ušetrí, pretože sociálny podnik týmto
klientom musí účtovať polovičnú, čiže len desaťpercentnú daň z pridanej
hodnoty," komentoval predseda ASES.
ASES je združením sociálnych podnikov a ďalších subjektov, ktoré
podporujú sociálnu ekonomiku a sociálne podnikanie. Aktuálne
spolupracuje so 118 členskými podnikmi a organizáciami z celého
Slovenska.